بررسی مطالعه عوامل مؤثر در افزایش مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان متوسطه
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 226 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 200 |
بررسی مطالعه عوامل مؤثر در افزایش مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان متوسطه
فهرست | صفحه | ||
فصل اول : کلیات | |||
1ـ1 | مقدمه ................................................................................................................................................................................................................................................................ | 2 | |
1ـ2 | بیان مسئله ...................................................................................................................................................................................................................................................... | 6 | |
1ـ3 | اهمیت و ضرورت پژوهش .................................................................................................................................................................................................................. | 9 | |
1ـ4 | اهداف پژوهش ........................................................................................................................................................................................................................................... | 10 | |
1ـ5 | فرضیههای پژوهش ................................................................................................................................................................................................................................... | 11 | |
1ـ6 | تعاریف عملیاتی متغیرها ........................................................................................................................................................................................................................ | 12 | |
1ـ6 ـ1 | نوع متغیرهای تحقیق .................................................................................................................................................................................................. | 12 | |
1ـ6 ـ2 | مراحل اندازهگیری متغیرها ...................................................................................................................................................................................... | 13 | |
1ـ6 ـ 3 | تعریف متغیرها .............................................................................................................................................................................................................. | 13 | |
فصل دوم : ادبیات پژوهش | |||
2ـ1 | خلاقیت چیست ؟ .................................................................................................................................................................................................................................... | 17 | |
2ـ2 | تعریف خلاقیت .......................................................................................................................................................................................................................................... | 20 | |
2ـ3 | روند شکل گیری خلاقیت .................................................................................................................................................................................................................... | 21 | |
2ـ4 | خصوصیات افراد خلاق ......................................................................................................................................................................................................................... | 22 | |
2ـ5 | راههای پرورش خلاقیت ....................................................................................................................................................................................................................... | 25 | |
2ـ6 | موانع خلاقیت .............................................................................................................................................................................................................................................. | 27 | |
2ـ7 | انگیزه عاملی جهت تحقق خلاقیت نوشتاری ............................................................................................................................................................................. | 30 | |
2ـ8 | نقش آموزش در پرورش نوشتن خلاق ......................................................................................................................................................................................... | 33 | |
2ـ9 | محیط خانواده و تأثیر آن بر خلاقیت .............................................................................................................................................................................................. | 36 | |
2ـ10 | نقش تکرار و تمرین نوشتن بر نوشتن خلاق ............................................................................................................................................................................ | 37 | |
2ـ11 | تأثیر مطالعه بر نوشتن خلاق ............................................................................................................................................................................................................... | 39 | |
2ـ12 | نقش قصهگویی در پرورش نوشتن خلاق ................................................................................................................................................................................... | 41 | |
2ـ13 | تشویق عاملی کارساز در پرورش نوشتن خلاق ....................................................................................................................................................................... | 44 | |
2ـ14 | نقش کودکستان و مراکز پیش دبستانی در بروز خلاقیت .................................................................................................................................................... | 46 | |
2ـ15 | نقش بازیهای کودکانه در پرورش خلاقیت .............................................................................................................................................................................. | 47 | |
2ـ16 | تأثیر اوقات فراغت بر نوشتن خلاق ............................................................................................................................................................................................... | 49 | |
2ـ17 | مروری بر تحقیقات انجام شده .......................................................................................................................................................................................................... | 51 | |
فصل سوم : روش پژوهش | |||
3ـ1 | نوع تحقیق .................................................................................................................................................................................................................................................... | 71 | |
3ـ2 | جامعه آماری و ویژگیهای آن .......................................................................................................................................................................................................... | 71 | |
3ـ3 | روش نمونهگیری و حجم نمونه ....................................................................................................................................................................................................... | 71 | |
3ـ4 | ابزار گردآوری دادهها .............................................................................................................................................................................................................................. | 72 |
فهرست | صفحه | ||
3ـ5 | پایایی و روایی پرسشنامهها .................................................................................................................................................................................................................. | 72 | |
3ـ5ـ1 | پایایی و روایی آزمون خلاقیت ............................................................................................................................................................................. | 72 | |
3ـ5ـ2 | پایایی و روایی آزمون انگیزه پیشرفت .............................................................................................................................................................. | 75 | |
3ـ5ـ3 | پایایی و روایی پرسشنامه محقق ساخته ........................................................................................................................................................... | 75 | |
3 ـ 6 | شیوه نمرهگذاری آزمونها ..................................................................................................................................................................................................................... | 76 | |
3-6-1 | نمرهگذاری آزمون خلاقیت .................................................................................................................................................................................... | 76 | |
2-6-2 | نمرهگذاری آزمون انگیزه پیشرفت ...................................................................................................................................................................... | 76 | |
3ـ7 | روش تجزیه و تحلیل دادهها ............................................................................................................................................................................................................... | 76 | |
فصل چهارم : یافتههای تحقیق | |||
4ـ1 | یافتههای توصیفی ...................................................................................................................................................................................................................................... | 78 | |
4ـ2 | یافتههای مربوط به فرضیههای تحقیق (آمار استنباطی) ........................................................................................................................................................ | 91 | |
فصل پنجم : بحث و نتیجهگیری | |||
5ـ1 | بحث و نتیجهگیری .................................................................................................................................................................................................................................. | 98 | |
5ـ2 | پیشنهاد نظری و علمی پژوهش ......................................................................................................................................................................................................... | 102 | |
5ـ3 | محدودیتهای پژوهش .......................................................................................................................................................................................................................... | 105 | |
منابع و مأخذ | |||
منابع و مأخذ .............................................................................................................................................................................................................................................. | 107 | ||
پیوستها ........................................................................................................................................................................................................................................................................... | |||
پرسشنامه شماره (1) پرسشنامه محقق ساخته ............................................................................................................................................................................ | 116 | ||
پرسشنامه شماره (2) آزمون انگیزه پیشرفت (ACMT) ........................................................................................................................................................ | 119 | ||
پرسشنامه شماره (3) آزمون خلاقیت جمال عابدی ............................................................................................................................................................... | 125 |
فهرست | صفحه | |
جدول شماره 3 ـ1 | دامنه نمره خلاقیت ................................................................................................................................................................................................... | 76 |
جدول شماره 3 ـ2 | دامنه نمره انگیزه پیشرفت .................................................................................................................................................................................... | 76 |
جدول شماره 4 ـ 1 | توزیع فراوانی میزان خلاقیت آزمودنیها ...................................................................................................................................................... | 78 |
جدول شماره 4 ـ2 | توزیع فراوانی میزان خلاقیت آزمودنیهای خلاق .................................................................................................................................... | 80 |
جدول شماره 4 ـ3 | توزیع فراوانی میزان خلاقیت آزمودنی های عادی .................................................................................................................................. | 80 |
جدول شماره 4 ـ4 | توزیع فراوانی میزان انگیزه پیشرفت آزمودنی های پسر به تفکیک خلاق و عادی .............................................................. | 81 |
جدول شماره 4 ـ5 | توزیع فراوانی میزان انگیزه پیشرفت آزمودنیهای دختر به تفکیک خلاق و عادی .............................................................. | 82 |
جدول شماره 4 ـ6 | توزیع فراوانی میزان علاقهمندی آزمودنیهای به امور فرهنگی هنری ......................................................................................... | 84 |
جدول شماره 4 ـ7 | توزیع فراوانی به خاطر آوردن دوران کودکی .............................................................................................................................................. | 84 |
جدول شماره 4 ـ8 | توزیع فراوانی تداعی دوران کودکانه توسط بازیهای کودکانه .......................................................................................................... | 85 |
جدول شماره 4 ـ9 | توزیع فراوانی علاقهمندی پاسخگویان به بازیها ...................................................................................................................................... | 86 |
جدول شماره 4 ـ10 | توزیع فراوانی انجام دادن کارهای فرهنگی ـ هنری ................................................................................................................................. | 86 |
جدول شماره 4 ـ11 | توزیع فراوانی وضعیت تحصیلات اولیه آزمودنی ها ............................................................................................................................... | 87 |
جدول شماره 4 ـ12 | میزان علاقهمندی دانشآموزان به مطالعه کتاب و روزنامه .................................................................................................................... | 87 |
جدول شماره 4 ـ13 | توزیع فراوانی میزان گذران اوقات فراغت آزمودنی ها .......................................................................................................................... | 88 |
جدول شماره 4 ـ14 | میزان علاقهمندی به شنیدن قصه و داستان .................................................................................................................................................... | 88 |
جدول شماره 4 ـ15 | میزان خستگی نسبت به نوشتن دفتر خاطرات، یادداشت یا هر گونه تمرین نوشتاری .......................................................... | 89 |
جدول شماره 4 ـ16 | میزان تشویق پاسخگویان به انجام مهارت نوشتن ..................................................................................................................................... | 90 |
جدول شماره 4 ـ17 | توزیع فراوانی شرکت در دورههای آموزش ویژه ...................................................................................................................................... | 90 |
جدول شماره 4 ـ18 | خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت انگیزه پیشرفت در دانش آموزان خلاق و عادی .................... | 91 |
جدول شماره 4 ـ19 | خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت خلاقیت در دانش آموزان خلاق و عادی ................................. | 91 |
جدول شماره 4 ـ20 | خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت تکرار و تمرین نوشتن در دانش آموزان خلاق و عادی ... | 92 |
جدول شماره 4 ـ21 | خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت مطالعه کتب غیر درسی در دانش آموزان خلاق و عادی . | 93 |
جدول شماره 4 ـ22 | خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت میانگین قصه گویی والدین و ... برای دانش آموزان خلاق و عادی | 93 |
جدول شماره 4 ـ23 | خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت میزان تشویق و ترغیب دانش آموزان خلاق و عادی ............................. | 94 |
جدول شماره 4 ـ24 | خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت علاقه به بازی در دانش آموزان خلاق و عادی ........................................ | 94 |
جدول شماره 4 ـ25 | خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی میزان اوقات فراغت دانش آموزان خلاق و عادی .................................................. | 95 |
جدول شماره 4 ـ26 | خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت علاقمندی به فعالیت های هنری در دانش آموزان خلاق و عادی .... | 96 |
فهرست نمودارها | ||
نمودار ستونی 4ـ1 | میزان خلاقیت دانشآموزان خلاق و عادی به تفکیک جنسیت ............................................................................................................ | 79 |
نمودار ستونی 4ـ2 | میزان انگیزه پیشرفت دانشآموزان خلاق و عادی به تفکیک جنسیت ........................................................................................................ | 83 |